niedziela, 10 listopada 2013

Bezglutenowy chleb gryczano-ryżowy na zakwasie kukurydzianym


      

  Pierwszy zakwas, który się udał oraz pierwszy chleb na zakwasie.

Potrzebujemy ( na zakwas):
  • mąka kukurydziana
  • woda mineralna gazowana
  • łyżeczka soku z cytryny
Potrzebujemy ( na chleb):
  • 170 gram zakwasu kukurydzianego ( ok. 3/4 szklanki )
  • 200 gram mąki gryczanej
  • 100 gram mąki ryżowej
  • 240-340 ml wody mineralnej  lekko gazowanej
  • łyżka oleju
  • łyżeczka soli
Zakwas... kilka razy próbowałam go robić latem ale pleśniał. Z obserwacji doszłam do wniosku, iż problem tkwi w temperaturze. Aby zakwas powstał potrzebuje ciepła, a ciężko jest w domu znaleźć takie miejsce gdzie nieustannie będzie przyjemne 25-30 stp. Zirytowałam się i zakupiłam grzałkę akwariową, która ogrzewa wodę, gdzie znajduje się cegła, a na niej słoik z zakwasem.

Przygotowanie:
Wg mnie zakwas najlepiej nastawić wieczorem, tzn. do czystego słoika wsypujemy 2 czubate łyżki mąki kukurydzianej, 2 duże łyżki wody mineralnej gazowanej oraz łyżeczkę soku z cytryny.  Mieszamy  składniki.   W kolejnych dniach  rano mieszamy   zakwas 
(drewnianą łyżką), a wieczorem dokarmiamy zakwas. W tym celu dodajemy łyżkę mąki oraz łyżkę wody, mieszamy . I tak też czynimy  przez 6  dni.

Zabieramy się za chleb, przez sito przesiewamy mąki, dodajemy sól i mieszamy. Następnie łączymy z olejem, wodą (na początek 240 ml ). Dokładamy również zakwas, mój był bardzo gesty więc dolewam 100 ml wody i mieszam dalej. Ciasto mieszamy łyżką, w taki sposób aby złapało jak najwięcej powietrza. Miskę z ciastem przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 8-10 godz./ lub na noc. Następnie przekładamy do wysmarowanej olejem keksówki i pieczemy w temp. 200 stp. przez około godzinę. Chleb ma lekko kwaśny posmak, jest raczej zbity i bardzo sycący. W smaku przypomina mi glutenowy razowy.  Przestudzony chleb pokroiłam na kromki i zamroziłam.                                                                                                                                                         SMACZNEGO :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj